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Revista Journal de la Société des Américanistes

Journal of Iberian and Latin American Studies

Revista Journal of Latin American Cultural Studies

Año: 2014 vol. 20 n. 2

Rábade Villara, María do Cebreiro. Enunciación y barbarie. La representación de la alteridad lingüística en “El cadiceño” y "El primer loco", de Rosalía de Castro. p. 119-133 América
Rosalía de Castro / Literatura y emigración / Skaz / Barbarie
Siglo XIX

Resumen

La ambivalencia que preside el acercamiento de Rosalía de Castro a América se hace particularmente patente en su obra narrativa, donde la representación de los personajes americanos —o de aquellos que han participado en alguna medida de los movimientos migratorios del siglo XIX— está a menudo presidida por la desconfianza. El artículo presta especial atención a la parodia lingüística en dos personajes: el cadiceño del relato homónimo de 1866 (sátira de dos emigrantes gallegos que retornan de Cádiz y La Habana) y el yankee de El primer loco (1881). Por medio de la técnica que la semiótica eslava denominó skaz, la representación de la diferencia lingüística y cultural se traduce, en la narrativa rosaliana, en una forma de irrupción narrativa que es posible comparar, en su función y atributos, a la categoría de lo siniestro freudiano (Das Unheimliche). La contraposición entre el cadiceño (emigrante gallego a Andalucía y América Latina) y el yankee (viajero estadounidense por Galicia) permite, asimismo, examinar las diferentes valencias semánticas que la obra de Rosalía de Castro atribuye al resultado de los contactos transatlánticos, así como la posibilidad de que la barbarie observada en el otro sea, en último término, una imagen de la propia barbarie.

Toner, Deborah. Provincial political cultures and the nation in nineteenth-century Mexican fiction.  / Culturas políticas provinciales y la nación en la ficción mexicana del siglo XIX p. 161-183 México
Emilio Rabasa / Heriberto Frías / Cultura política / Pronunciamiento / Tomóchic / Ficción
Siglo XIX

Resumen

This article examines the representation of provincial political culture and practices in selected fictional works of two prominent Mexican writers of the late nineteenth century: Emilio Rabasa and Heriberto Frías. Particular focus is given to Rabasa's portrait of a fictional pronunciamiento, a widespread form of political protest and negotiation in nineteenth-century Mexico that has recently been subject to historiographical re-evaluation, and Frías's exploration of the 1893 rebellion of Tomóchic. Rabasa's fiction supports the development of a political system that imposes the national will upon the unruly provinces by portraying the pronunciamiento as a destructive and chaotic practice, founded in the political ignorance of its participants. Frías's work, on the other hand, questions the validity of the national enterprise by framing the Tomóchic rebellion as the consequence of a national political system that had disengaged with local and regional voices.

Vázquez-Medina, Olivia. Seeing the insane in Cristina Rivera Garza's Nadie me verá llorar (1999).  / Viendo los locos en "Nadie me verá llorar" (1999), de Cristina Rivera Garza p. 185-209 México
Cristina Rivera Garza / Nadie me verá llorar / La Castañeda / Narrativas dolientes desde el Manicomio General / México 1910–1930 / La enfermedad mental en la literatura / Literatura mexicana del siglo XX
Siglo XX | Siglo XXI

Resumen

This article centres on the representation of mental illness in Cristina Rivera Garza's Nadie me verá llorar (1999). The discussion is informed by a simultaneous reading of the author's historiographic texts, in particular of La Castañeda. Narrativas dolientes desde el Manicomio General. México 1910–1930 (2010). The article explores the novel's engagement with the theories of hygiene and degeneration; its interrogation of photography as a medium of classification in the asylum and other disciplinary institutions; and the way in which the medical case histories and the narratives produced by the asylum's doctors and inmates are evoked in the novel's textuality. It is argued here that, through its consideration of the discourses, technologies, institutions, narratives, and subjects that configure the tapestry of mental illness in early twentieth-century Mexico, Rivera Garza's novel puts forward a meditation on the ethical and political implications of “seeing the insane” against the background of a critical period in Mexican history. Departing from the discourses and traditions of representation that objectify the mentally ill, the novel's poetics – centred on that which is undecidable, fragmentary, and marginal – give visibility to absence, loss, and suffering, challenging the idea of progress concomitant with that of Mexican modernity.

Journal of Iberian and Latin American Studies
Papel | Versión digital con suscripción | Reino Unido ISSN versión papel: 1470-1847
ISSN versión digital: 1469-9524
Año de creación: 1994

Editor: Routledge

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